Tuesday, March 08, 2011

Sambal Udang Tempoyak

Salam kembali....
Wah ...hari ni tuan umah dh lama mengidam nk makan sambal udang tempoyak...dan hr ni tertunai jgak akhirnya...
Amboiiii sedap betul baunye..masa masak pn dh kecur air liur td...org Pahang katakan..peberet niii...
lagi2 tempoyak yg di import dr Ulu Dong,Raub ni...hehehe!!!
Ini sebenarnye 1st time tuan umah mmbuat sambal tempoyak udang ni...dlu klu nk mkn mmg pegi umah mak lah..sbb mak buat mmg tersedaplah rasanyee...tp almaklumlah skrg ,dh kawin klu nk mkn kena lah buat sendiri ...
Sebelum nk masak  SUT ni siap mintak resepi  dlu kat sepupu org K.Lipis  ..last semlm reconfirm blk dgn mak...so hr ni baru ade comfident nak buat ....hmmmm nyam3x..alhamdullilah menjadi akhirnya..nak kata sebijik mcm mak buat tu x der lah..tp OK lah tu  ttp tip top...hehehe!!!

Menu hr ni Sambal udang tempoyak dan tempe goreng aje

Bahan :
  • 20 ekor Udang Segar
  • 10 bj cili api *
  • 1 inc kunyit hidup *
  • 1 bj bwg besar - di hiris
  • 1 1/2 sb tempoyak
  • 1 hlai daun kunyit - di hiris halus
  • air
  • Garam n Gula
 [ * - di tumbuk ]


Caranya :
  1. Panaskan minyak sesudu di kuali..tumis bwg besar dan cili api n kunyit (*) sehingga naik bau
  2. Masukkan tempoyak yg di campur dgn air ke dlm kuali..kacau sebati
  3. Masukkan udang ..dan daun kunyit..
  4. Last ,jgn lupa garam dan gula secukup rasa....
So...selamat menjamu selera...!!


4 comments:

Mas said...

perhhh..tempoyak udang...
sedappnya...

Ina said...

Hmmm mmg sedap pn Mas..sepinggan x ckup..kena mkn nasi tmbah baru betui..hehehee!!

PUANSTOBERI said...

walaupun Perak glam dgn Tempoyak, tp mmg suprise lagi tgk 'kegilaan' org Pahang dgn Tempoyak. Segala dimasak dgn tempoyak. Even, pagi raya, lemang pun cicah tempoyak. Caya lah!.

Kiterang kat Perak wat gulai ngan ikan je tempoyak. Yg lain sambal biasa je campur cili tu je. Buat cicah ngan timun. And satu lagi tempoyak masak la. Tu buleh tahan lama sket. Selain dr tu, tak penah makan. Agak culture shock di buatnya gak. Ngeheheheh.

Tp bes gak. Nati nak buat entry pasal ni lah :D

Ina said...

hahaha..tu dia penangan org Pahang Ida...tempoyak..tempoyak..tempoyak!! dlm peti sejuk comfirm kena ada stock...klu x der tu pahang x piurrr namanye..hehehe!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...