Monday, March 07, 2011

Murtabak Pratha

Salam hr Isnin....
Monday mood...hmmm mmg boring kan...????!!
Hahaha..klu x nk boring jom ddk umah cam tuan umah ni....dok main2 kat dapur aje....,hihihi!!!
jgn ambik ati yee...gurau je....tp klu keadaan masih memerlukan kita kerja lebih baiklah keja....lain lah aku ni sudah smpai seru ,demi ank2..redha dgn ketentuan Ilahi jln hidup sdh tertulis begini...
Amboi nk meluahkan perasaan lak.....pi raahhh.!!!.kang ada yg meluat lakkk...hihihih!!!...

Kelmarin ada skodeng2 kat umah Mr Mama..dr Kota kinabalu tu...,nmpk dia buat Murtabak dgn mggunakan Prata jd terliur lak ..Klu nk tw Roti Prata/Roti canai segera ni  byk di jual kat Pasaraya..klu nk cari, carilah brand Kawan...pasti jumpa pya..kat care4,Giant,Maidin @ tesco pasti ada  lahh...Tp
klu sapa2 yg lg rajin tu leh lah buat sendiri doh roti canai..,tp tuan umah ni mmg x pakar lgsung nak mencanai2 ni...sorrylah..guna yg segera aje lah yee..cepat dn pntass jee...hehehe!!

Kata Mr.mama , dia dpt respi dr skodeng2 kat umah Mas Duniaku...so meh lah kita tgk cmna nk buat..tp sebelum tu mntak izin C/P  Mr.mama n Mas yeee...saya nk berguru ni..hehehe!!


Bahan2 :
  • 2 keping Roti Paratha - Yg ni aku x follow guna 1 kpg aje..bentuk pn kecik skit lerrr...
  • Daging@isi ayam - potong kecil-kecil@cincang
  • 2 biji Ubi Kentang - potong dadu
  • 3 @ 4 sudu makan rempah kari
  • 2 ulas bawang putih - tumbuk
  • 1 biji bawang besar  - potong dadu
  • Garam,Gula
  • Air
  • 2 biji telur - 1 biji untuk 1 biji roti paratha
  • 1/2 biji bawang besar ( saiz kecil)
  • 1 sudu besar cuka
  • 1 sudu besar sos cili maggi
  • beberapa titik pewarna merah ( sirap)
  • sedikit gula dan garam
Cara membuatnya :
  1. Masukkan daging ke dalam kuali,keringkan airnya dahulu, kemudian masukkan minyak diikuti dengan bawang putih.
  2. Masukkan air,rempah dan kentang.Masak hingga daging dan kentang empuk.
  3. Masukkan bawang besar,garam dan gula.Masak sehingga kering.
  4. Nipiskan roti paratha (saya guna penggelek-sapu sedikit minyak di tempat yg kita nak canai tu dan juga dekat penggelek supaya ia tidak melekat)
  5. Perlahan-lahan angkat dan letakkan di atas pan yang disapu dengan sedikit minyak..(Boleh bukak api sebelum kita letakkan roti tu.Pastikan api perlahan)
  6. Letakkan 3-4 sudu makan inti dengan 1 biji telur (pukul sikit telur tu)- sebiji telur untuk sebiji roti...
  7. Letakkan inti di atas roti kemudian lipat. Letak sedikit minyak.Masak dengan api yang perlahan.
Saya lebihkan garam dan gula dalam inti sebab murtabak ni makan macam tu je...kalau nak makan dengan pencicahnya tak perlula nak lebihkan garam dan gula...lagi satu kalau tak lebihkan garam dan gula, lepas letak telur rasa tu akan berkurangan.
Sapa2 yg suka cicah dgn  kuah bwg merah tu bleh lah buat mcm resepi di bwh ni...tp tuan umah x minat lah...makan gitu aje pn dh sedap..!!
Bahannye..

  • 1/2 biji bawang besar ( saiz kecil)
  • 1 sudu besar cuka
  • 1 sudu besar sos cili maggi
  • beberapa titik pewarna merah ( sirap)
  • sedikit gula dan garam
Untuk buat kuah bawang merah, hiris nipis bawang besar, kemudian campur dengan sos cili, cuka, sirap, gula dan garam, simpan di dalam bekas dan letak di dalam peti ais beberapa jam.

Ni peberet en hbby ku..klu g pasar mlm msti nk beli...so hr ni pekena yg mama buat plk yee...jimat skit..hehehe!!

3 comments:

a i said...

ahaha..nntlah, one day i shud try this recipy nih, thanks kak ina.. :)

Mas said...

maceh ina sudi mencuba....
bestkan murtabak prata ni..
cantik murtabak ina..macam yang dijual..he..he..

Ina said...

Salam..
Ai : Cuba jgn x cuba...simple je..

Mas : Tema kasih hasil skodeng2 kat umah Mas gak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...