Wednesday, January 26, 2011

Kuih Bakar Keledek


Salam Kembali...!!
Memandang kan ada 3 btg keledek bersaiz sederhana di dlm raga tu....apa nk buat yek....???
Kemarin sempat gak lah bertya kpd rakan2 KR dlm FB..wah  byk jgk yee resepi yg bleh di buat dgn keledek oren ni....n salah satunya mmberi idea mmbuat kuih bakar....mcm menarik kan...??!!.Tema kasihlah Nazratul Akhtar yg memberi idea ni....
Tadi sebelum mmbuat Kuih Bakar keledek ni singgah jap umah K.Yati yg sememangnya antara otai yg paling aku suka bangat....TQVM ..muahh K.Yati..!! siap tya dia tu...tp chat dlm Fb je..x der jmpa @ calling2 pn...kita guna kemudahan internet ,kan senang, jimat belanja....
Sempat gak br chit chat tentang kuih ni...almaklumlah tuan umah nk follow resepi dia kenalah tya apa yg patut...dn sempat gak lah mintak izin utk CP resepi di dlm blog ku ini....ats keizina itu ,ini dia hasil nya...


 BAHAN-BAHAN
4 biji telur
3 cwn santan
2 cwn tepung gandum
1 cwn gula
1/2 sudu kecil garam
1 sudu kecil esen vanilla
2 sudu besar butter - x letak pn
2 cwn keledek (rebus dan lecek)

CARA-CARA
  1. Panaskan oven pada suhu 200C, lenser loyang dengan mentega, (kalau nak kuih kelihatan tinggi, boleh guna tin (7 x7 x 3) inci. Ketepikan...
  2. Satukan bahan2 diatas kecuali keledek lecek, dalam satu bekas, kacau dengan whisk atau nk mudah blander aje  hingga semua bersatu. Tapis adunan tadi dan masukkan keledek lecek, kacau hingga rata.
  3. Tuang dalam tin yang telah disiapkan tadi. Bakar selama 1 jam atau hingga masak. Kalau nak permukaannya berkerak, tambah masa pembakaran.
  4. Keluarkan dari oven setelah kuih masak. Biar sejuk baru di potong2..
TQVM K.Yati...Kuih bakar keledek ni mmg sedap dan lembut aje.....!!

2 comments:

Yatie said...

Salam Ina,
Uwaaaa...dah menjadi kuih bakar keledek tu..kalau dekat mesti akak dapat rasakan...hehehhee...tahniah menjadi kuih tu...akak suka yg kerak2 tu...nmpk garing jek..

Ina said...

Wsalam K.Yati...
Alhamdullilah menjadi kuih nyaa...,
mmg pn klu dkat gan umah panas2 lg sy bagi kat akk...msti nk kasi sifu rasa dlu...hihihi..!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...