Saturday, January 08, 2011

Cucur Nasi Jejari Ketam

Salam petang sabtu...apa juadah  ptg2 yg mendung ni...ttu perut lapor je kan..???
Hari ni mencuba buat cucut nasi + jejeri ketam ( crabtick ) ala K.Yatie...hmmm mmg sedap laaa K.Yatie,
rasa macam makan takoyaki je....serupa rasanye...klu kkwn semua x caya cuba buat...x tipu pya...hehehe!!
cucur ala2 takoyaki ( M'sia + Jpun ) , dgn rasa gebussss , lembut dan masin2 udang kering,crabtick n daun bwg ...fuhhhhh maverlosss tw....!!! x yah nk beli takoyaki lg...cuba wat cucur cmni pn OK...

Sumber asal : K.Yatie Sinar Kehidupan  Mintak izin CP kak yee....

Bahan-Bahan
  • 2 cwn nasi
  • 2 cwn air
  • 1 sk soda bikarbonat
  • 1 biji bwg merah - di hiris 
  • 2 biji bwg putih  -  - yg ni aku x guna
  • 1 sudu besar udng kering-rendam , toskan n di tumbuk
  • 2 1/2 cwn tepung gandum
  • 8 btng crabsticks-atau lebih, di potong kecil2
  • 1 biji lada besar dihiris nipis (jika suka)
  • Daun sup/bawang (di hiris halus)
  • sedikit garam
  • Minyak untuk mengoreng
Cara Membuatnya
  1. Blend nasi bersama air,
  2. Masukkan tepung gandum , soda bikarbonat ke dlm bekas dan tuangkan nasi kisar tadi  n sedikit air gaul sebati.
  3. Campurkan semua bahan2 hirisan, udang kering tumbuk ,garam dan gaul sebati. Masukkan sekali potongan crabstick dan gaul hingga sebati lg.
  4. Panaskan minyak dan goreng adunan cucur hingga masak.
  5. Saya gunakan tangan saja utk menjemput cucur ini....pastikan jari di basahkan sedikit dngn air supaya mudah.
= Boleh juga gunakan sudu utk mengoreng cucur ni...sudu hendaklah di celupkan sebentar kedlm minyak panas tadi dan jemputlah adunan cucur tadi kedlm minyak gorengan....dan buatlah sehingga habis...

**** Sorry K.Yatie saya derhaka sikit resepi akk..saya hya blander nasi je ,....udang kering di tumbuk,bwg putih sy x guna, ......sy buat cara saya...tp rasa nye mmg sedap sggt....rasa sebijik mcm takoyaki...TQVM K.Yatie...

Khas utk suami ku...."lain kali x yah beli takoyaki lg ye " ,mama dh bleh bikin sendiri...hahaha!!

2 comments:

Yatie said...

Salam Ina,
Tngk cucur ni buat akak terliur je....lapar rasanya...ujan2 ni mmng sedapkan makan cucur nasi ni...ow rasanya mcm takoyaki ya..akak tak pernah rasa pulak takoyaki...

Ina said...

Takoyaki tu bebola cucur jepun...ramuan nye lebih kurang cam cucur nasi je...
Masa mula2 sy mkn cucur ni panas2..terasa mcm mengunyah takoyaki lak..sbb kelembutan cucur n di tmbah isi crabtick tu yg serupa kot...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...