Monday, November 22, 2010

Jeruk Betik

Salam sejahtera semua......
Haaa ckp pasai jeruk ni ..mesti teringgat masa kecik2 dlu..ni mmg makanan peberet..betul x..??
tp skrg ank2 mmg x tw makan...klu kita dlu..hr2 dok beli kat kedai dgn harga 10sen dpt 1pc ..ye x..??

Ishhh tgk pn dh kecor air liur...mmg x tahan klu tgk aje..apa kata kita buat sendiri..sbb klu buat sendiri x der lah kebarangkalian nk sakit perut sbb kita x guna MSG lgsung...
Tgk dgn sebiji betik bersaiz kecil dh dpt 1 balang...

Ok lah meh lah kita buat sendiri...resepi ni simple aje... semudah ABC ajeeee....x caya..???
Yok kita cuba buat....

Bahan :
  • 1 biji betik muda
  • 1/2 cwn gula
  • 2 sb garam
  • 2 sb cuka
  • Air utk merendam
  • 4 biji cili api - di belah tengah
  • 10 bj asam boi merah
Caranye :
  1. Betik di kupas kulit dan di potong2 cam ni ( lihat pic di atas ) lepas tu di cuci bersih
  2. Masukkan di dlm satu bekas..masukan kesemua bahan2 di atas
  3. Utk mendapatkan hasil yg sedap peram selama 2 @ 3 hr....

2 comments:

K.Nor said...

salam ina, ni pebret akak masak kecik dulu.. suka sungguh dgn rasa dan krup krap betik tu.. skrg ni dah payah jumpa yg sedap dan tak letak bahan kimia kan

Ina said...

Mmg betul tu K.Nor...klu yg beli tu ,bila makan sikit pn leh terbatuk2 sbb asidknye kuat sggt...klu buat sendiri kita bleh adjust cuka nye sikit..bila makan sedap aje x de kesan sampingan x baik...elok buat sendiri aje...bkn ssh pn..simple giler..hihihi!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...