Tuesday, September 14, 2010

Kek Brownis...

Semperna raya..ni aje juadah raya yg aku sumbang kat kluarga mertua...nk wat biskut x brp pandai...
semuanye sekut tunjuk2...x perlah tahun ni tunjuk2 aje..klu thn dpn panjang umur leh lah aku wat sndiri..itupn ikut kerajinan....
Kek ni dlu selalu gak buat...tp nye dlu aku beli yg udah siap tepungnye cuma tambah2 mane yg patut...tp kali ni
bancuh sendiri ..semuah bahan sendiri sukat.....
Resepi ni aku dapat drp mak cik ku ( Paizah Mord Nor )..dia mmg raji wat kek ni dlu...masa aku bujang dlu selalu mkn kek yg di wat..tp kini dh brumahttga aku watlah sendiri....
Bahan2nye :
2 cwn tepung gandum
1 sudu bakking powder
1 sudu bikarbonat
1 cwn serbuk koko
2 cwn gula custur/ising
2 cwn minyak masak
1 cwn air suam
1 cwn susu cair
2 biji telur

Caranye :
1)Pukur telur n gula sampai kembang
2)Tepung,baking powder ,bikarbonat n serbuk koko di ayak bersama....
3)Masukan susu cair n minyak...kacau
4)Masukan adunan tepung yg sudah di ayak td berselang seli dgn air suam..
5)Bakar selama 45minit dlm suhu 180'...

Cara buat topping :
masakkan cooking coklat dan masukan sedikit majerin serta susu pekat....kacau shingga sebati..
kemudian tuangkan di atas brownis yg sdh sejuk....
klu raji hiaslah ikut kreativiti sendiri...sbb ade tgk 1 blog tu dia hias gan stoberi nmpk sedap jer..tu yg dok mcari stoberi...tp mmg sedap pn..klu stoberi di combine gan coklat...cm citarasa cek SITI NORHALIZA je...hehehe...!!!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...