Sunday, February 06, 2011

Kuih Abok-Abok



Salam mlm minggu....waduhhh lamamya rasanya tuan umah x berblog ni...windu3x sggt...
Skrg ni ank2 dh tido..so leh lah N3 jap..resepi kuih abok2 ni aku dpt drp ibu mertuaku...
hahaha..almaklumlah cuti CNY balik sana...so dptlah 1 resepi yg dpt di kongsikan kpd semua....

Kuih ni katanya peberet ank2 nya..termaksuklah en.hbby ku....kuih ni rasanya ssh gak nk jmpa kat KL ni...
katanya kuih ni berasal drp Melaka @ Johor...ye ker kwn2...??/ ahhh..x kesahlah mana2 ye..asal kena citarasa kita org Msia ok lah....hahahah!!!!

Ok lah meh kita tgk cmna nk buat..di sbbkan ibu mertua ku yg bikin..sempatlah gak meng snap pic cara2 nk buat...so lebih clear klu nk buat ye x..?? x ssh pn rupanya...meh cuba yee..!!

Bahan2 nya :
  •     Sagu biji2 - di cuci dan di toskan
  •     Daun Pisang - di layorkan dan kerat2 ikut suka besar mana...
  •     Gula melaka - di hancur2kan
  •    1 bji Kelapa Parut
 Caranya :
  1. Kelapa dan sagu disatukan dan gaul sebati..klu nk rasa lemak letak 1sk garam..( terpulang )
  2. Gaul sebati seperti dlm pic di bwh ....
Di gaul sebati..guna tgn je....dah siap ketepikan ...
                        @@@  Lepas ni blehlah mmbentukan  daun pisang bentuk kon

Isikan sagu + kelapa  dan gula melaka di dlm kon daun pisang  berselang-seli..
            

Kemudian lipat permukaan ats spt ni.....

Setelah siap... kukus selama 1/2 jam....



2 comments:

harleena said...

suka kuih abok2 ni tapi tak pandai nak buat.

Ina said...

Salam kenal harleena....cubalah follow resepi sy ni....senang aje rupanya....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...